Program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
w Szkole Podstawowej im. gen. A. E. Fieldorfa ps. ,,Nil”
w Bobrowicach
I. Podstawy prawne
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowejz dnia 16 sierpnia 2018r. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
II. Założenia ogólne
Program stanowi realizację jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników oraz specyfikę szkoły systemowej koncepcji preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego, rozumianych jako:
- preorientacja zawodowa: ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy;
- orientacja zawodowa: ogół działań o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–VI pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy;
- doradztwo zawodowe: uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII–VIII w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych.
Doradztwo zawodowe realizowane jest w szkole poprzez prowadzenie zaplanowanych i systematycznych działań mających na celu wspieranie uczniów w procesie podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych.
III. Cele preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego
1. Celem preorientacji jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
2. Celem orientacji zawodowej jest zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami, kształtowanie pozytywnych postaw wobec pracy i edukacji oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
3. Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów w procesie przygotowania ich do świadomego i samodzielnego wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, z uwzględnieniem ich zainteresowań, uzdolnień i predyspozycji zawodowych oraz informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.
IV. Cele szczegółowe– uczeń
1. Preorientacja zawodowa – oddział przedszkolny
Dziecko:
- określa, co lubi robić;
- podaje przykłady różnych zainteresowań;
- określa, co robi dobrze;
- podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
- wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
- podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;
- nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
- nazywa czynności, których lubi się uczyć;
- opowiada, kim chciałoby zostać;
- na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
- podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
2. Orientacja zawodowa – klasy I – III
Uczeń:
- opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
- prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
- podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
- podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
- podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
- opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
- omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
- opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
- wskazuje treści, których lubi się uczyć;
- wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich;
- opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
3. Orientacja zawodowa – klasy IV – VI
Uczeń:
- określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
- wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
- podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
- prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców;
- wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje
różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
- opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
- podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
- posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą;
- wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny
sposób nauki;
- wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
- samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy;
- opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
- planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
- próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
4. Doradztwo zawodowe – klasa VII – VIII
Uczeń:
- określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
- rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
- dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
- rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
- rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
- określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
- określa własną hierarchię wartości i potrzeb;
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
- porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
- wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
- wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
- dokonuje autoprezentacji;
- analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
- analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie;
- dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
- określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
- planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
V. Cele szczegółowe – rodzice
Cele szczegółowe – rodzice:
- wyposażenie w wiedzę z zakresu rynku edukacyjnego w najbliższej okolicy – oferty szkół, kształcenie zawodowe, zdobywanie kwalifikacji zawodowych;
- zapoznanie z lokalnym rynkiem pracy;
- uświadomienie o istotnej roli rodziców w procesie przygotowania dziecka do wyborów edukacyjno – zawodowych;
- pomoc w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych dziecka i wspólnym planowaniu drogi zawodowej;
- poznanie źródeł informacji: informatory, publikacje, adresy
VI. Cele szczegółowe – nauczyciele
Cele szczegółowe – nauczyciele:
- umiejętność diagnozowania potrzeb i zasobów uczniów;
- wykorzystywanie wiedzy o uczniu, pomoc w określeniu jego ścieżki edukacyjnej i zawodowej;
- umożliwianie rozwoju zainteresowań i zdolności uczniów;
- realizacja tematów zawodoznawczych;
- wspieranie rodziców w procesie doradczym, udzielanie informacji sugerując pracę ze specjalistą;
-wyposażenie w materiały dydaktyczne, pakiety narzędzi diagnostycznych na poziomie klasy VII i VIII, scenariusze do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego;
- zapewnienie dostępu do aktualnych informacji z zakresu doradztwa zawodowego;
- analiza losów absolwentów.
VII. Warunki i sposoby realizacji programu
Określone w programie cele są przewidziane do realizacji:
1. w oddziale przedszkolnym na zajęciach edukacyjnych prowadzonych zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego, w ramach wizyt zawodoznawczych
2. w klasach I – VI na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na zajęciach z wychowawcą, w ramach wizyt zawodoznawczych
3. w klasach VII – VIII na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, na zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego, na zajęciach z wychowawcą, w ramach wizyt zawodoznawczych
VIII. Formy i metody pracy:
- ankiety, kwestionariusze,
- pogadanki,
- zajęcia warsztatowe,
- prezentacje multimedialne,
- konkursy zawodoznawcze,
- spotkania z przedstawicielami instytucji doradczych,
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów np. z rodzicami,
- powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów,
- szkolne wycieczki tematyczne,
- poradnictwo indywidualne i grupowe.
IX. Osoby realizujące program:
- dyrektor szkoły,
- doradca zawodowy,
- nauczyciel bibliotekarz,
- nauczyciel świetlicy,
- nauczyciele przedmiotowi,
- wychowawcy oddziałów,
- instytucje wspomagające: Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Sławnie, Powiatowy Urząd Pracy w Sławnie
X. Działania
L.p. |
Tematyka działań |
Realizatorzy |
Termin |
1 |
Zaopiniowanie WSDZ |
doradca zawodowy |
X 2018r. |
2 |
materiały zawodoznawcze dla uczniów i rodziców w bibliotece szkolnej |
dyrektor szkoły doradca zawodowy bibliotekarz |
cały rok szkolny |
3 |
Utworzenie zakładki oraz aktualizowanie zakładki- DORADZTWO ZAWODOWE na stronie internetowej szkoły |
doradca zawodowy pedagog dyrektor |
cały rok szkolny
|
4 |
Psychoedukacja rodziców (spotkania, prelekcje , konsultacje) |
||
5 |
Przeprowadzenie 10 zajęć przez doradcę zawodowego w klasach VII i VIII |
||
6 |
Przeprowadzanie lekcji z WOS-u, techniki i informatyki |
nauczyciele |
|
7 |
Przeprowadzanie lekcji wychowawczych |
wychowawcy klas |
cały rok szkolny |
8 |
Udostępnienie nauczycielom scenariuszy zajęć, konspektów |
doradca zawodowy |
cały rok szkolny |
9 |
Zorganizowanie wycieczek do szkół, targi edukacyjne |
dyrektor doradca zawodowy |
IV – V |
10 |
Spotkania z przedstawicielami szkół ponadpodstawowych |
doradca zawodowy |
zgodnie z harmonogramem szkół |
11 |
Omówienie dokumentacji i kryteriów przyjęć uczniów do szkół ponadpodstawowych |
dyrektor doradca zawodowy |
V – VI |
12 |
Indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami |
doradca zawodowy wychowawcy |
cały rok szkolny |
13 |
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej skłonności zawodowych, opracowanie wyników |
doradca zawodowy |
listopad – klasa VII maj – klasa VIII |
14 |
Prowadzenie rozmów z nauczycielami na temat uczniów uzdolnionych |
wychowawcy nauczyciele przedmiotowi |
cały rok szkolny |
15 |
Pomoc uczniowi w projektowaniu przyszłej ścieżki edukacyjno- zawodowej, wskazanie możliwości i form rozwijania indywidualnych zainteresowań i uzdolnień |
doradca zawodowy wychowawcy |
cały rok szkolny |
16 |
Wycieczki do zakładów pracy |
doradca zawodowy wychowawcy |
cały rok szkolny |
17 |
Spotkania uczniów szkoły podstawowej z przedstawicielami różnych zawodów |
doradca zawodowy wychowawcy |
cały rok szkolny |
18 |
Prowadzenie zajęć z uczniami z wykorzystaniem aktywnych metod pracy |
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
19 |
Współpraca z Powiatową Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Sławnie |
wszyscy nauczyciele |
cały rok szkolny |
20 |
Kontrolowanie zadań i terminów realizacji przeprowadzonych zadań. |
doradca zawodowy |
cały rok szkolny |
21 |
Aktualizowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego |
doradca zawodowy |
cały rok szkolny |
22 |
Sprawozdanie z realizacji zadań wewnątrzszkolnego doradztwa edukacyjno - zawodowego |
doradca zawodowy |
czerwiec 2019r. |
23 |
Badanie losów absolwentów |
doradca zawodowy |
IX 2019r. |
XI. Ocena i ewaluacja
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na podstawie ankiety ewaluacyjnej skierowanej do uczniów (ocena treści i form przekazywania informacji przez doradcę i nauczycieli), obserwacji własnej i informacji zwrotnych od nauczycieli z realizacji planowych działań, sprawozdania doradcy zawodowego.