Terapia logopedyczna w naszej szkole

 

Zdjęcie


1. Zajęcia odbywają się regularnie.

2. Metody, formy i techniki pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości.

3. Zajęcia odbywają się w przyjaznej atmosferze szacunku, akceptacji i bezpieczeństwa.

4. Cele osiągane są poprzez stosowanie różnego rodzaju ćwiczeń w tym:

  • właściwych ćwiczeń korygujących wady wymowy (wywoływanie i utrwalanie poprawnej wymowy głoski),
  • ćwiczeń oddechowych,
  • ćwiczeń narządów mowy (warg, języka, podniebienia miękkiego), ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń emisyjno-głosowych,
  • ćwiczeń stymulujących ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa, myślenia, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci, orientacji przestrzennej),
  • ćwiczeń grafomotorycznych.



Logopeda radzi


Zdjęcie

 

Ćwiczenia języka

Zbyt słabe mięśnie języka powodują, iż nie może on wykonywać precyzyjnych ruchów, które są potrzebne do realizacji wielu głosek. Często również zbyt krótkie wędzidełko języka powoduje, iż nasz język ma ograniczony zakres ruchów - w związku z czym również mogą pojawić się problemy z artykulacją niektórych głosek. Możemy usprawnić mięśnie języka poprzez odpowiednie ćwiczenia oraz masaże.

 

Ćwiczenia języka:

- wysuwanie języka daleko na brodę;
- oblizywanie warg ruchem okrężnym – usta szeroko otwarte (wargi można posmarować miodem, kremem czekoladowym, mlekiem w proszku);
- zlizywanie miodu lub kremu czekoladowego z podniebienia;
- wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami);
- unoszenie języka wysoko w kierunku nosa;
- unoszenie czubka języka do górnych i dolnych zębów, dotykanie językiem poszczególnych zębów (po kolei);
- wahadełko – kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania językiem warg i zębów;
- klaskanie językiem – zabawa w konika (naśladowanie stukotu końskich kopyt);
- oblizywanie językiem wewnętrznej i zewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym, usta szeroko otwarte;
- przesuwanie czubka języka od zębów po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej (język zagląda do gardła);
- mlaskanie językiem;
- wypychanie językiem policzków oraz górnej i dolnej wargi;
- wyraźne wymawianie głosek [ a – l ] bez poruszania brodą, przy szeroko otwartych ustach czubek języka unosimy do wałka dziąsłowego;
- wymawianie sylab la la la ...lo lo lo ...le le le ..., poruszanie jedynie językiem – nie brodą ( usta szeroko otwarte );
- wymawianie głoski [ t t t...] przez uderzanie końcem języka o podniebienie, podobnie z głoską [d ];
- naciskanie językiem na podniebienie ( usta otwarte ) – zwalnianie nacisku;
- przeciskanie języka między zębami;
- układanie języka w rulonik;
- zlizywanie z talerzyka resztek np. kisielu, budyniu (ćwiczenie mniej eleganckie), ale świetnie gimnastykuje język.


Pozwól swojemu dziecku zbierać ustami resztki jedzenia z talerzyka, zlizywać resztki jedzenia (z talerzyka, z ust, z podniebienia) – to naprawdę świetnie gimnastykuje język.

Podczas ćwiczeń należy zwrócić uwagę, by żuchwa była nieruchoma!

 

Propozycje zajęć logopedycznych w domu

https://www.przedszkola.edu.pl/cwiczenia-logopedyczne-dla-dzieci-przedszkolnych.html - link

 

Terapia logopedyczna dziecka z wadą słuchu

Wychowanie słuchowe obejmuje różnorodne grupy ćwiczeń, a w tym:
Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem bodźców werbalnych – zanim zacznie się mówić do dziecka należy zwrócić na siebie jego uwagę. Zdania powinny być adekwatne do etapu terapii, na którym znajduje się dziecko.
• Ćwiczenia z instrumentami – różnorodne zabawy na sygnał, których podstawą jest warunkowanie. Na początku terapii najlepiej wykorzystać bębenek, który jest słyszany nawet przez dzieci z głębszym stopniem niedosłuchu. Stopniowo wprowadza się nowe instrumenty i zwiększa poziom trudności wykonywanych ćwiczeń.
Ćwiczenia słuchowe logorytmiczne – związane są z ruchem i muzyką. Usprawniają ruchy całego ciała (zarówno małą jak i dużą motorykę).
Ćwiczenia dotyczące konkretnego zakresu pojęć – zabawy polegające np na: dokładaniu obrazków do takich samych przedmiotów, układaniu obrazków, tworzeniu historyjek obrazkowych (np. memory, loteryjki, domina obrazkowe).

 W pracy z dzieckiem z wadą słuchu obowiązują zasady dobrowolności,

atrakcyjnoiści, krotkotrwałych ćwiczeń, prowadzenia zajęć w formie zabaw i gier oraz zasada tworzenia sprzyjającej atmosfery.

https://www.domologo.pl/

Dobre ćwiczenia logopedyczne na poszczególne wady wymowy: głoska r, głoski szumiące, głoski syczące, głoski ciszące, głoski dźwięczne, głoski k i g, głoska l, różnicowanie głosek, nosowanie, płynność mówienia. Ponadto ćwiczenia artykulacyjne, oddechowe, słuchowe oraz dużo innych propozycji usprawniania wymowy.

http://www.logotorpeda.com/

Można tu znaleźć dość dużo pomysłowych pomocy do ćwiczeń logopedycznych z obrazkami, gotowych do wydrukowania. Są także ciekawe artykuły dla rodziców, pomagające rozszerzyć wiedzę logopedyczną.

https://mamotoja.pl/wielkanocne-ciekawostki-ktore-musisz-znac,wielkanoc-artykul,28548,r1p1.html

http://logozabawy.pl/

Znajdują się na nim liczne pomoce i zabawy. Dosyć łatwo można wybrać pomoce lub zabawy potrzebne danemu dziecku, wyszukując odpowiednią zakładkę po prawej stronie.

http://www.ortografka.pl/

Dyktanda, testy z ortografii, gry.

http://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/

Darmowe pomoce do ćwiczeń logopedycznych.

Obejrzyjcie film Jak mówić wyraźnie , trening artykulacji i dykcji cz.1. Znajdziecie go pod adresem : www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko

Ćwiczcie codziennie 20 min.


Terapia logopedyczna głoski r .

Proponuję ćwiczenia:logopedarybka.pl/wesoly-trening-gloski-r-z-brunem-i-rysiem-cz-1/

http://mojatrzynastka-chelm.pl/pliki/logopeda/r.pdf

Przypominam o konieczności powtarzania ćwiczeń codziennie przez 20 min.

 

Terapia głosek szumiących: sz, ż, cz, dż. Proponuję ćwiczenia:

www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI

www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w

www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo

 

Ćwiczenia słuchowe- róznicowanie głosek: szumiących i syczących, r-l.

https://logopeda.org.pl/resources/pliki/51_ksztaltowanie_kinestezji_artykulacyjnej_dotyczacej_opozycji_glosek_szeregow.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=z3FR0TSI4vE

https://www.youtube.com/watch?v=6sb5-6FrSwU

 

logopedarybka.pl/wesoly-trening-gloski-r-z-brunem-i-rysiem-cz-1/

http://mojatrzynastka-chelm.pl/pliki/logopeda/r.pdf

 

Powtarzaj śpiewając:

https://www.youtube.com/watch?v=b_lbtPtboRU

https://www.youtube.com/watch?v=E-T3S0gIg30

 

Pobaw się i ćwicz wymowę. Skorzystaj z propozycji:

https://www.miniminiplus.pl/gry

https://eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja

http://www.yummy.pl/

http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/

http://pisupisu.pl/